Παρασκευή, 17 08 2018
Γεια χαρά, Επισκέπτης
Όνομα χρήστη: Κωδικός: Να με θυμάσαι

ΘΕΜΑ: ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ- ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ- ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ 2 Χρόνια 7 Μήνες πριν #722

  • kourosaristidis
  • Το Άβαταρ του/της kourosaristidis
  • ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ
  • Gold Boarder
  • Δημοσιεύσεις: 161
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες 2
Χρόνια Πολλά - Καλή Χρονιά



.jpg



Η Γέννηση του Χριστού στην Ελάτεια.(Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου Λεύτων)

O Ναός κείται στο κέντρο των ερειπίων της αρχαίας Ελατείας. Πρόκειται για μνημείο εξαιρετικής σημασίας και κάλλους, κτισμένος με το οικοδομικό υλικό των διαδοχικών ιστορικών φάσεων του Άστεως, που υπήρξε από τα πρώτα χριστιανικά χρόνια έδρα Επισκόπου*. Η σημασία της δε ως ισχυρού θρησκευτικού κέντρου, επικυρώνεται με την εύρεση, στις αρχαιολογικές ανασκαφές το 1884, του Λίθου της Κανά, που αποτελεί ένα από τα ελάχιστα προσκυνήματα, που αναφέρονται κατ' ευθείαν, στον κύριο ημών Ιησού Χριστό, απόκειται δε στο Βυζ. και Χριστ. Μουσείο Αθηνών. Η πρόσβαση και η επίσκεψη στον ναό, είναι εύκολη και ευχάριστη. Ο επισκέπτης του Ναού, από τον αύλειο χώρο, με τα διάσπαρτα αρχαία σπόλια και αποτμήματα, θα θαυμάσει αναπαυόμενος στα λίθινα θρανία από όπου η θέα είναι αβίαστη και ελεύθερη, τον δικόρυμβο Παρνασσό, τον Καλλίδρομο και τα γύρωθεν όρη, που περικλείουν την πολυπαραγωγική κοιλάδα του Κηφισού. Αίσθηση πνευματικής ανάταξης, μέσα από ένα ενεργειακό χώρο, όπου θρησκευτικές και αισθητικές συνδηλώσεις, μπορούν να οδηγήσουν σε περισυλλογή και αυτογνωσία, ιδιαίτερα στις σκληρές σύγχρονες ημέρες όπου η καταναλωτική μανία μας έχει οδηγήσει σε αδιέξοδα. Σ' αυτό θα βοηθήσει ο διάλογος που υποβάλλουν, τα σημαινομένα του εικονογραφικού προγράμματος, που έχει ιστορηθεί, από ένα ανώνυμο, εξαίρετο μαΐστορα του 17ου αιώνα. Ιδιαίτερα η τοιχογραφία της Γεννήσεως, μέσα σ' ένα σύνολο κατάγραφο, ξεχωρίζει με την σιγουριά και την σοβαρότητα της σύνθεσης άπο ένα άρτιο καλλιτέχνη, που αποπειράται μία θεολογική συνομιλία με τον θεατή, προτάσσοντας την άποψή του, με σημειολογικές αναφορές και σημαινόμενα βασιζόμενος σε παλαιότερα πρότυπα, αλλά επιχειρώντας και την προσωπική του συμβολή στην ανανέωση της Βυζαντινής ακαμψίας, μας κατέλιπεν αυτό το έργο, μεγάλης θεολογικής και αισθητικής αξίας. Το βλέμμα του θεατή, συναντά την σκηνή της Γεννήσεως, χαίρεται την διάταξη και την φόρμα του έργου σε προσεκτικότερη ανάγνωση θα προχωρήσει την αποκρυπτογράφηση των μυστικών και σημαινόντων που διαφέρουν κατά πρόσληψη και κατ' άτομο και είναι μία πνευματική άσκηση. Το πλάσιμο των μορφών, τα απαλά ρόδινα χρώματα που φαιδρύνουν την εικόνα που προβάλλει μέσα από το σκοτεινό φόντο, το Άστρο που οδηγεί τους Μάγους, το οκτάκτινο σημαίνον κόσμημα, που επικρέμαται της οδηγητικής ακτίνας, υποδεικνύει την νεογέννητη ελπίδα του καινούργιου κόσμου. Η θεολογική επάρκεια του ζωγράφου, παρά τα συγγνωστά λάθη προοπτικής, τον σύρει, στην συνομιλία με τον προσεκτικό θεατή, στον Γέροντα-πειρασμό, με την στρεβλή βακτηρία και τον υπέροχα ιστορημένο πτυχωτό χιτώνα, τον Μνήστορα Ιωσήφ, αλλά και τους αγραυλούντες ποιμένες με τα περίεργα σκιάδια, να εορτάζουν με το άλογο ποίμνιο, την ξεχωριστή στιγμή. Η σκηνή των ποιμένων δεν λείπει και σήμερα ως πραγματικότητα στα βοσκήματα γύρωθεν του ναού, όμως ως ιδεατή εικόνα απεικονίζεται εναργότερα.



* Ο εκ των επισκόπων Ελατείας υπογράφει το 347 μ. Χ. μεταξύ των πατέρων στη Σύνοδο της Σαρδικής (βλ. Regia T III Labbe r. II Harduinus T. I). Ο Αλέξανδρος υπογράφει στη Σύνοδο της Επαρχίας της Κορίνθου το 419 μ.Χ. τις επιστολές που απευθύνονται στον Αυτοκράτορα Λέοντα. Επίσης βλ. ΝΟΤΙTIAE EPISCOPATUUM ECCLESIAE Const. J DARROUZES PARIS, 1881, Τ. ΙΙΙ, σελ. 679-702 «Επαρχία Ελλάδος Αθήνα Μητρόπολις...Ο Θερμοπύλων, ο Σκαπφείας, ο Ελατίας» Hier 643.8 ΕΛΑΤΙΝΑ) κ.λπ.CODEX PARISINUS 1555a.



Σχόλια – Προσαρμογή - Παρουσίαση

Παναγιώτης Γεωργίου Δημάκης Υπεύθυνος Ιστορικού Αρχείου Δήμου Αμφικλείας Ελατείας
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Φόρουμ για να κάνετε μια δημοσίευση.
Χρόνος δημιουργίας σελίδας: 0.118 δευτερόλεπτα