Παρασκευή, 29 03 2024
Γεια χαρά, Επισκέπτης
Όνομα χρήστη: Κωδικός: Να με θυμάσαι

ΘΕΜΑ: ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΖΗΝΩΝΑ ΤΟΝ ΚΙΤΙΕΑ

ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΖΗΝΩΝΑ ΤΟΝ ΚΙΤΙΕΑ 9 Χρόνια 10 Μήνες πριν #689

  • kourosaristidis
  • Το Άβαταρ του/της kourosaristidis
  • ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ
  • Gold Boarder
  • Δημοσιεύσεις: 161
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες 2
ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΖΗΝΩΝΑ ΤΟΝ ΚΙΤΙΕΑ

Μπροστά μου έχω τα άπαντα του Διογένους του Λαερτίου, Βίοι Φιλοσόφων, Βιβλίο Ζ, Εκδοτικού οίκου Χατζοπούλου.
Το βιβλίο αυτό μας παρουσιάζει τον Ζήνωνα τον Κιτιέα, από την Κύπρο.
Με το όνομα αυτό έχουμε άλλους τέσσαρις.
1ον. Τον Ζήνωνα τον Ελεάτη, από την Κάτω Ιταλία (από τη Μεγάλη Έλλαδα), Έλληνας Φιλόσοφος,
2ον. Τον Ζήνωνα, από την Σιδώνα της Φοινίκης, Επικούρειος Φιλόσοφος, 3ον. Τον Ζήνωνα ,από την Ταρσό, Στωϊκός Φιλόσοφος, και
4ον. Τον Ζήνωνα τον Αυτοκράτορα του Βυζαντίου.

Σκόπιμο είναι να γράψουμε, δυο λόγια για τον Ζήνωνα από το Κίτιο της Κύπρου. Το Κίτιο είναι αρχαία πόλις. Ο Στρατηγός Αθηναίος, ο Κίμωνας του Μιλτιάδη, με κουπιά και πανιά, γύρω στο 400 π.Χ. πήγε, στην Κύπρο και την προστάτευσε, από τους τότε εχθρούς μας του Πέρσες. Οι σύγχρονοι, Μισέλληνες, Ανθέλληνες, Γραικύλοι και Εθνομηδενισταί, την Κύπρο την βρήκαν μακριά.
Δεν επαρκούσαν τα καύσιμα των «ΑΕΡΟΘΟΥΜΕΝΩΝ» να φθάσουν και την άφησαν απροστάτευτη, την χάρισαν, στους Τούρκους.
Ο Ζήνωνας από το Κίτιο της Κύπρου ήταν πολυγραφότατος. Έγραψε: Περί παθών, Περί καθήκοντος, Περί νόμου, Περί Ελληνικής παιδείας, Περί όψεως, Περί λέξεων, Περί κατά φύση βίου κλπ.
Οι Αθηναίοι τον εκτιμούσαν και τον ξεχώριζαν. Αυτό προκύπτει αβίαστα, από τις ενέργειές τους. Ήταν φημισμένος φιλόσοφος. Ήταν γνωστός και εκτός των Αθηνών. Ο Βασιλεύς της Μακεδονίας Αντίγονος ο Γονατάς ήταν φίλος του. Όταν ο Αντίγονος ερχόταν, στην Αθήνα πήγαινε και παρακολουθούσε τις ομιλίες του.
Οι Αθηναίοι εξετίμησαν την παροιμιώδη εντιμότητα του χαρακτήρα του, με συνέπεια να του εμπιστευτούν τα κλειδιά της πόλεως. Με τη διδασκαλία του δίδασκε τους νέους και βελτίωσε το ήθος της αθηναϊκής κοινωνίας. Οι Αθηναίοι του απένειμαν δημόσιο έπαινο και τον στεφάνωσαν με χρυσό στεφάνι «Αρετής ένεκα και σωφροσύνης». Μετά τον θάνατο του τοποθέτησαν χαλκούν ανδριάντα και δημοσία δαπάνη τον θάψανε, στον Κεραμικώ (σήμερα στραβούς, κουτσούς τους κηδεύουμε δημοσία δαπάνη και μάλιστα στο Α’ Νεκροταφείο). Η Μεγαλυτέρα τιμή που έκαναν οι Αθηναίοι, στο Ζήνωνα, ήταν το πιο κάτω ΨΗΦΙΣΜΑ:
- Επειδή ο Ζήνων από το Κίτιο, γιος του Μνασέου, ασχολήθηκε πολλά
- χρόνια με τη φιλοσοφία στην πόλη, υπήρξε πάντα ενάρετος σε όλα
- και όσους τον επέλεξαν ως δάσκαλος αρετής και σωφροσύνης, τους
- προέτρεπε πάντα σε πράξεις άριστες, παραδειγματίζοντας τους
- με την προσωπική του ζωή, η οποία πάντα ήταν σύμφωνη με όσα
- δίδασκε, ο λαός τον θεώρησε πολύτιμο δώρο της τύχης και αποφάσισε
- να επαινέσει τον Ζήνωνα τον Κιτιέα του Μνασέου και να τον τιμήσει
- με χρυσό στεφάνι, σύμφωνα με τον νόμο, για την αρετή και τη σύνεση
- του. Αποφάσισε επίσης να του φτιάξει τάφο στον Κεραμεικό με δημόσια
- έξοδα. Για την κατασκευή του στεφάνου και του τάφου θα ορίσει αμέσως
- ο λαός πέντε άνδρες Αθηναίους που θα αναλάβουν αυτές τις φροντίδες.
- Ο γραμματεύς, του δήμου θα χαράξει την απόφαση πάνω σε δυο πλάκες
- και θα του επιτραπεί να τοποθετήσει τη μία στην Ακαδημία και την
- άλλη στο Λύκειο. Ο επικεφαλής της διοικήσεως θα αναλάβει τον καταμε-
- ρισμό των εξόδων που θα απαιτηθούν για να κατασκευασθούν οι πλάκες,
- για να μάθουν όλοι ότι ο Αθηναϊκός λαός τιμά τους καλούς και όσο
- είναι ζωντανοί και όταν πεθάνουν. Υπεύθυνοι των κατασκευών ορίζονται
- ο Θράσων ο Ανακαιεύς, ο Φίλοκλής από τον Πειραιά, ο Φαίδρος ο Ανα-
- φλύστιος ο Μέδων ο Αχαρνεύς, ο Σμίκυθος ο Συπαληττεύς και ο Δίων ο
- Παιανιεύς.

Σε ηλικία 72 ετών αρρώστησε. Έγινε καλά πλην ήταν εξασθενισμένος και
αισθανόταν αστάθεια, στο περιπάτημα του. Μια μέρα έπεσε χάμω. Η πτώση αυτή τον στενοχώρησε. Τότε γύρισε και είπε στη γη. Ώστε με καλείς. Θα έλθω. Πήγε στο σπίτι του και έδωσε τέλος στη ζωή του. Η πράξη του δεν ήταν αντίθετη με τη διδασκαλία του. Δίδασκε, ότι η ζωή δια τον άνθρωπο έχει αξία μόνο όταν μπορεί να την απολαμβάνει (θεωρία Στωικών).
Όποιος επιθυμεί περισσότερα να διαβάσει: ΗΛΙΟΣ. Το Αρχαίον Ελληνικόν Πνεύμα, σελ. 509. ΖΗΝΩΝ, Διογένης Λαέρτιος, Άπαντα 3, Βιβλίο Ζ, σελ. 107-225. Στις σελίδες αυτές θα βρεις και το αρχαίο κείμενο.



ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α. ΠΟΥΛΙΟΣ
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Φόρουμ για να κάνετε μια δημοσίευση.
Χρόνος δημιουργίας σελίδας: 0.075 δευτερόλεπτα

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας.Με την περιήγηση σε αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.