Τετάρτη, 02 12 2020
Γεια χαρά, Επισκέπτης
Όνομα χρήστη: Κωδικός: Να με θυμάσαι

ΘΕΜΑ: Χίλια εννιακόσα σαράντα πέντε (1945).

Χίλια εννιακόσα σαράντα πέντε (1945). 4 Χρόνια 10 Μήνες πριν #723

  • kourosaristidis
  • Το Άβαταρ του/της kourosaristidis
  • ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ
  • Gold Boarder
  • Δημοσιεύσεις: 161
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες 2
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Νικήτα ΠΟΥΛΙΟΣ – ΣΜΠΑΡΟΛΑΣ (Παρατσούκλι)

Χίλια εννιακόσα σαράντα πέντε (1945). Μεταπολεμική περίοδος. Το χωριό, η Μάρπησσα της Πάρου, μικρούς και μεγάλους, όλους μας χωράει. Όλους μας θέλει, στην αγκαλιά του. Είμαστε μια μεγάλη παρέα. Τίποτα δεν μας χωρίζει. Έτοιμοι για όλα. Όλοι μαζί, στις χαρές και στις λύπες. Όλοι παρόντες. Ουδείς σκέφτεται να φύγει. Όλοι έτοιμοι για δουλειά. Τα χωράφια όλα καλλιεργημένα. Τα προϊόντα πληθώρα. Όποιος εργάζεται το σπίτι του είαι γεμάτο. Χρήματα δεν υπάρχουν. Ουδείς πεινάει. Μόνο οι τεμπέληδες. Έτσι προόδευσε η Ελλάδα. Η Πάρος ονομάσθηκε ο «ΚΑΝΑΔΑΣ» των Κυκλάδων. Αυτή η ευημερία, στους κατοίκους του χωριού μου έφερε μεγάλη χαρά. Κάθε πρωί ώρα 5 στο πόδι. Όλοι στη δουλειά. Τα χωράφια καταπράσινα. Κριθάρια, σιτάρια, πατάτες, κρεμμύδια, ντομάτες τα πάντα. 300 καταστάνιες όλη νύχτα κτυπούσαν, ρυθμικά, από τα μάγγανα που τα γύριζαν τα ακούραστα γαϊδουράκια, γεμίζοντας τις στέρνες νερό, για να πάμε εμείς τα ξημερώματα να ποτίσουμε τα διάφορα φρεσκοφυτευμένα κηπευτικά.
Τα ακαλλιέργητα χωράφια, της αγρανάπαυσης, γεμάτα κατσίκες, πρόβατα, αγελάδες, γουρουνόπουλα, κότες και περιστέρια. Χιλιάδες περιστέρια. Το τυροκομείο, στη Μάρπησσα συγκέντρωνε το γάλα. Τυριά αφθονία. Το ωραίο Παριανό κρασί περιζήτητο. Μυρωδάτο και καλόπιοτο. Τα Παριανά καΐκια το πηγαίνουν μέχρι την Κωνσταντινούπολη. Ο Θεός ευλογεί όλες τις προσπάθειες των Παριανών και συνεχώς προοδεύουν. Τους επιτρέπει τη ζωή να τη βλέπουν διασκεδάζοντας.
Στη Μάρπησσα η Παρασκευή ΤΖΙΩΤΗ ή «Λαγκαδιανή» (παρατσούκλι), τη μεγάλη σάλα της, 30 τετραγωνικά, τις γιορτές, τη διέθετε για γλέντια. Μικροί μεγάλοι, νέοι γέροι και των δυο φύλων, όλοι «Η ΒΟΣΚΟΜΑΝΙΑ» του χωριού, στο μεγάλο γλέντι, στα «ΒΙΟΛΙΑ», (κλαρίνο, σαντούρι, βιολί, κιθάρα, τζαμπούνα και ντουμπάκι). Για τους άπειρους στο χορό είναι ένα χοροδιδασκαλείο. Η είσοδος ήταν ελεύθερη. Πλήρωνε μόνο αυτός που θα χόρευε. Οι ντάμες ποτέ.
Στις εκδηλώσεις αυτές δεν έλειπαν και οι ερωτικές διαθέσεις, οι εγωισμοί και οι συγκρούσεις, μεταξύ των αντιζήλων. Η Μαρία ωραία κοπέλα, με πολλά θηλυκά προσόντα. Την διεκδικούν δύο λεβαντόπαιδα. Πρώτοι στο ΜΠΑΛΟ. Η Μαρία χορεύει με τον ένα και ζητά ο δεύτερος να αποχωρήσει ο πρώτος και να συνεχίσει αυτός (ο δεύτερος). Εκεί άρχισε η προστριβή που θα κατέληγε σε σύρραξη εάν δεν ήταν δίπλα τους ο Σμπαρόλας.
Ο Σμπαρόλας διαισθάνθει το κακό που ερχόταν και αστραπιαία μπήκε στη μέση. Άρπαξε τον ένα κόκορα και τον πέταξε πάνω σε ένα καναπέ που καθόταν μια «ΣΑΜΠΑΝΙΑ» κορίτσα και τον άλλο κόκορα τον πέταξε πάνω, στα σκαλιά που ανέβαινε, στο δωματάκι της η Λαγκαδιανή. Πιάνει από το χέρι τη Μαρία, στρέφει, προς το μαέστρο της ορχήστρας, τον Μιχάλη και του λέγει «ΒΑΡΑ ΓΙΑ ΕΜΕΝΑ». Ο Μιχάλης φωνάζει τον τζαμπουνάρι τον Γιάννη τον «ΜΠΟΥΤΣΙ» (παρατσούκλι) και τον Γιάννη τον «ΠΕΝΕΟ» (παρατσούκλι) ντουμπακάρι και αρχίζουν να παίζουν, το σκοπό της τζαμπούνας. Ο σύγχρονος σκωπτικός ποιητής και απόγονος του Αρχιλόχου του Πάριου, Μιχάλης, αμέσως συνέθεσε τα πιο κάτω. Ο Μιχάλης ήταν ελαιοχρωματιστής.
- Βάρα τζαμπούνα δυνατά
- και συ τουμπί γεμάτα
- οι δυο αυτοί μας κλέψανε
- την όμορφη - μαυρομάτα (Η Μαρία είχε μαύρα μάτια).

- Δώστου το χωρού κι’ ας πάει

- Τούτη η γη θε να μας φάγει.

- Ένα τραγούδι θε να πω
- Εσένα λεν Σμπαρόλα
- Όταν αρχήνισε ο καυγάς
- Πετάχτεις μέστα όλα (θαυμάσαμε τη σβελτάδα του).
-
- Σμπαρόλα Πρωτοπαλίκαρο
- Με τη λεβεντιά σου
- Έσωσες τη βραδιά μου.

Έτσι το γλέντι συνεχίστηκε. Οι Γαμπροί αγκαλιαστήκανε. Η νύφη ολοκλήρωσε το χορό της (η Μαρία). Ο Σμπαρόλας έγινε δικαιολογημένα ο ΗΡΩΑΣ της βραδιάς. Ο Σμπαρόλας ζει. Είναι φίλος μου και κάθε φορά που θα τον δω θα του πω και τα τραγουδάκια του και το κατόρθωμά του. Ο Μαέστρος της ορχήστρας, ο Μιχάλης, ενθουσιασμένος από την ευνοϊκή εξέλιξη του «ΚΑΒΓΑ» κάλεσε όλους τους ευρισκομένους, στην εκδήλωση να χορέψουν ΜΠΑΛΟ. Προς τιμή μου, γνωρίζοντας ότι μου αρέσει έπαιξε την Αγιό Θεοδωρήτησσα.

Αγίο Θοδωρήτησσα πεντάμορφη στα κάλλη
Εσύ μου πήρες το μυαλό από μέσα
από το κεφάλι
Αγιό θοδωρήτησσα

Η Θεοδωρήτησσα έμενε πιο κάτω, από τον Ντριό. Ήταν κοπελάρα. Και Δεσπότη εκμαύλιζε.



ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α. ΠΟΥΛΙΟΣ
ΕΠΙΤΙΜΟΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΕΝΩΣΕΩΣ ΚΥΚΛΑΔΙΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ
Πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος του Φόρουμ για να κάνετε μια δημοσίευση.
Χρόνος δημιουργίας σελίδας: 0.076 δευτερόλεπτα

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας.Με την περιήγηση σε αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.