Από νεότερες έρευνες της εγκατάστασης Ελλήνων Αρβανιτών χριστιανών δίπλα στα χωριά της Ανατολικής Λοκρίδος Λιβανάτες, Μαλεσίνα, Μαρτίνο.
Η θεωρία του ανθέλληνα και πλαστογράφου Γερμανού Falmerayer έλεγε ότι ερημώθηκαν μεγάλες περιοχές της Ελλάδος και κατοικήθηκαν από Αλβανούς μπερδεύοντάς τους λόγω γλώσσας με τους Έλληνες Αρβανίτες και από Σέρβους. Ούτε σταγόνα αίμα από τους αρχαίους Έλληνες δεν υπάρχει στους σημερινούς κατοίκους της Ελλάδος έλεγε, απόγονοι του Πλάτωνα και του Περικλή δεν υπάρχουν.
- πρώτος ο Πιττάκης το 1838 μ.Χ. κατήγγειλε τον Falmerayer ότι είχε πλαστογραφήσει Αθηναϊκά χειρόγραφα τα λεγόμενα “Αναργύρια Αποσπάσματα”.
- Η επετηρίδα της επιστημονικής επιτροπής του Βερολίνου καταδίκασε τον Falmerayer για διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας.
- Ο Παπαρηγόπουλος (Ιστορία του Ελληνικού Έθνους) κατέρριψε τη θεωρία του Falmerayer.
- Νεότερη έρευνα για τα χωριά της Λοκρίδας Λιβανάτες, Μαλεσίνα και Μαρτίνο καταρρίπτει την θεωρία περί ιδρύσεως χωριών και πόλεων από Αλβανούς, Σέρβους ακόμη και Έλληνες Αρβανίτες. Το 1311 μ.Χ. στην φονική μάχη μεταξύ Φράγκων καί Καταλανών στις όχθες του Κηφησού στην Κωπαϊδα επεκράτησαν οι Καταλανοί, αυτό μας μαρτυρεί και η επιγραφή στον παλαιό Ναό του Αγ. Γεωργίου στο Ακραίφνιο που ιστορεί την διάσωση του Φράγκου αφέντη της Βοιωτικής Καρδίτσας (Ακραίφνιο), ο οποίος ίδρυσε τον Ναό μετά την μάχη, ενώ όλο το ιππικό του το φράγκικο σφαγιάσθηκε στους βάλτους του Κηφισού στην Κωπαΐδα από τους Καταλανούς και σώθηκε μόνο αυτός με το άλογό του.
Οι Καταλανοί νίκησαν και επεκράτησαν σε όλη την Στερεά Ελλάδα μέ την βοήθεια Ελλήνων Αρβανιτών μισθοφόρων. Το 1383 μ.Χ. ο Βασιλιάς της Αραγονίας και Καταλονίας Δον Πέτρος ο Δ' έδωσε εντολή στον Ramon de Villanova να μεταφέρει από το Δουκάτο της Υπάτης (Νέαι Πάτραι) έναν αριθμό μισθοφόρων Αρβανιτών δίπλα στα χωριά Λιβανάτες, Μαλεσίνα και Μαρτίνο για να φιλάνε από ληστρικές επιδρομές τους δρόμους προς Θήβα και Αθήνα.
Άρα προϋπήρχαν τα χωριά και δεν τα ίδρυσαν οι Αρβανίτες. Αυτό επιβεβαιώνεται σήμερα με νεότερη έρευνα στα οθωμανικά αρχεία που έχουμε δημοσιεύσει στο προηγούμενο φύλλο της εφημερίδας που παρουσιάζει στο Μαρτίνο δύο οικισμούς, κάτω χωριό γύρω από τόν Ναό των ταξιαρχών πού είναι κάτοικοι από την Αρχαία Βουμελιταία καί το Β.Δ. στο Λίμθ το Αρβανίτικο του Νικόλα Μουζάκη εξου καί Μουζάκ.
Όσο για την Λάρυμνα δεν κατοικήθηκε το 1383 μ.Χ. από Αρβανίτες καθ' εαυτού, γιατί απλούστατα ήταν ακατοίκητη από τότε πού την κατέστρεψε ο ρωμαίος στρατηγός Σύλλας το 86 π.Χ. Κατοικήθηκε το 1861 από Μαρτιναίους ( ΒΔ 65/1861) και της αποδόθηκε το αρχαίο όνομα Λάρυμνα από Καστρί που λεγόταν επί φραγκοκρατίας και τουρκοκρατίας από κάποιους μορφωμένους Μαρτιναίους που είχαν πρόσβαση στην Κυβέρνηση της εποχής αυτής. Επίσης και τα δύο χωριά που προέρχονται από το Μαρτίνο, Λούτσι και Πύργος δεν κατοικήθηκαν από Αρβανίτες ούτε ιδρύθηκαν από αυτούς απευθείας το 1383 μ.Χ. αλλά πολύ αργότερα από Μαρτιναίους λόγω υπερπληθυσμού του Μαρτίνου και κορεσμού των βοσκοτόπων του. Έτσι καταρρίπτεται και ο μύθος για Ανδρέα Λούτζι και Μαρτίν Μουζάκη καθώς τα Οθωμανικά αρχεία μιλούν για Νικόλα Μουζάκη. Και ας σταματήσουν οι Κασσάνδρες και οι σύγχρονοι Falmerayer να αναρτούν στο διαδίκτυο θεωρίες περί ιδρύσεως χωριών και πόλεων από Αλβανούς, Σέρβους ή Αρβανίτες χωρίς γραπτές μαρτυρίες, διότι το διαδίκτυο και μορφώνει αλλά και διαστρεβλώνει.
ΝΙΚΟΣ Α. ΜΠΑΤΣΟΣ
ιστορικός ερευνητής